- 0,00 SEK
1. Priser
1.1 Alla priser är exklusive fraktkostnad, samt eventuella tullkostnader. Du väljer själv om produkternas priser skall visas med eller utan moms.
1.2 Om en produkt är slut i lager eller är en beställningsvara kan vi i vissa fall behöva ändra pris efter lagd beställning, om vår leverantör har ändrat sitt pris. I sådant fall kommer vi att kontakta er om att ett pris är ändrat och ni har då möjlighet att acceptera det nya priset eller makulera ordern.
2. Allmänt
2.1 För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
2.2 Vi följer Dataskyddsförordningen (GDPR). När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt GDPR, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar. Mer information om hur dina personuppgifter används och med vilken anledning vi sparar varje uppgift finns att läsa i vår integritetspolicy.
Utöver villkoren gäller även Hewall Safety’s integritetspolicy.
2.3 Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
2.4 Vi kan när som helst ändra dessa villkor, men de ändringar som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av villkoren på vår webbplats (www.hewallsafety.se). Ändringar träder ikraft från det att du har accepterat villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp.
3. Beställning av produkter
3.1 Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.
- Har du redan ett konto så loggar du in på "Mitt konto", och är du en ny kund så skapar du ett konto i kassan eller fullföljer köpet utan att skapa ett konto.
- Välj kategori och den produkt du är intresserad av. Ange dina önskemål i detalj (till exempel storlek och längd) och klicka på "Lägg i varukorgen."
- I kassan ser du de produkter du valt samt belopp. Här kan du även ändra antal, lägga till eller ta bort produkter.
- Du fyller i dina uppgifter, väljer hur du vill betala och hur varorna ska fraktas. Du godkänner köpvillkoren och går vidare på "Slutför köp".
- Din order skickas nu till oss samtidigt som en bekräftelse på din beställning skickas till din e-post. Din order har nu status "Mottagen".
- När vi kontrollerat din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-post. Kontrollera den, och skulle något ej stämma så meddela oss snarast. Är orderbekräftelsen ok så behöver du ej göra något.
- Nu plockar och packar vi din order. Din order har nu status "Plockning".
- Vi bokar transporten. Din order har nu status "Behandlad".
- När din order är skickad eller är redo att hämtas av dig får den status "Levererad", och ett meddelande skickas till din e-post. Din sändning kan nu spåras när du loggar in på "Mitt konto" eller via spårningslänken i mailet.
3.2 Om beställningsnummer och/eller märkning av faktura krävs skall detta framgå vid beställning i fältet "Ert beställningsnummer".
4. Ändring av beställning
4.1 Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har status "Behandlad". Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.
5. Avbeställning
5.1 En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har ststus "Levererad". Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.
6. Betalsätt
- Pdf-Faktura: Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Företag från Sverige och Norge kan betala mot faktura med upp till 30 dagars kredit. Kredittiden är 15 eller 30 dagar beroende på kreditvärdighet, och vi förbehåller oss rätten att bestämma kredittid samt att avböja ett köp mot faktura. Fakturan skickas till er e-postadress när beställningen lämnat vårt lager. Har ni en speciell e-postadress för fakturor så anger ni det i kassan i fältet "E-postadress för pdf faktura". - e-Faktura: Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Elektronisk faktura enligt EU-standard PEPPOL BIS Billing 3. Ange ert GLN nummer i fältet "GLN nummer för elektronisk faktura". - SVEA Checkout: Snabba och säkra betalningar för både företag och privatpersoner. Välj mellan faktura, delbetalning, direktbank (bankbetalningar) och kort.
- SVEA Företagsfaktura: Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker. Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank. GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
- SVEA Företagsfaktura: Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
- Förskottsbetalning: Alla EU och EES länder utom Sverige och Norge betalar i förskott. Vi skickar betalningsinformation med fakturan, och när vi mottagit din betalning så skickas din beställning.
7. Moms/VAT
7.1 I kassan kommer korrekt moms att ställas in när du anger dina uppgifter. Om du ska betala moms eller inte beror på om du är företag eller privatperson, samt vilket land varan skall skickas till.
- Inom Sverige: Företag och privatpersoner 25%.
- Inom EU och EES: Momsregistrerade företag 0% (org. nummer måste fyllas i). Ej momsregistrerade företag 25%.
8. Frakt och leverans
8.1 Vart vi levererar
- Vi levererar till företag i alla medlemsländer inom EU och EES. Till privatpersoner levererar vi endast inom Sverige. Välj land, språk och valuta överst i menyn eller i kassan.
8.2 Leveranstid
8.2.1 Om din order inkommit till oss senast kl 11:00 helgfri arbetsdag Mån-Fre, och varan finns i lager, skickas din order samma dag. Ordrar som innehåller varor som innehåller ett större antal än saldot vid ordertillfället, eller är markerade med leveransindikering, levereras när ordern kan skickas komplett. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, hanteras detta enligt reklamationsrätten. Det innebär att vid säljarens dröjsmål kan konsumenten ha rätt att häva sitt köp utan kostnad.
- Normal frakt: (arbetsdagar Mån-Fre) 1-2 dagar inom Sverige, 2-4 dagar till Norge, Finland och Danmark, 3-6 dagar till övriga EU och EES länder.
8.3 Leveransvillkor
- Leveranser sker enligt Incoterms 2010 villkor DAP (Delivered at place/levererat angiven plats) om ej annat överenskommits.
- Avvikelser på leveranstid kan förekomma till udda orter.
8.4 Fraktkostnad
- Fraktkostnaden visas i varukorgen, och beräknas automatiskt utifrån vikt och mått, samt till vilket land beställningen skall levereras.
8.5 Fraktsätt & Spårning
- Vi använder DHL, UPS, DSV, Schenker samt Postnord, och vi väljer fraktsätt utifrån vikt och mått, samt till vilket land beställningen skall levereras. Fraktkostnad räknas automatiskt utifrån vikt och mått, samt till vilket land beställningen skall levereras.
- Du kan spåra din sändning under "Mitt konto".
8.6 Övrig viktig information
- Under perioder med helgdagar som t ex jul, nyår, trettonhelg eller påsk kan vi inte garantera att leverans sker på utsatt tid.
- Vi förbehåller oss rätten att utan föregående anmälan ändra leveranstid och transportsätt vid beställning av skrymmande varor.
- Vissa produkter är markerade med leveranstid eller är tillfälligt slutsålda. Den beräknade leveranstiden på dessa framgår på orderbekräftelsen.
- Vi levererar ej till Box adresser.
9. Övergiven kundvagn
9.1 Om du har lagt varor i kundvagnen utan att genomföra en beställning, kommer vi att skicka dig en kom-ihåg-lista per e-post över de produkter du har lagt i kundvagnen under förutsättning att du:
- är kund och inte motsatt dig marknadsföring från oss, eller
- du i annat fall har samtyckt till att motta marknadsföring från oss.
9.2 Du kan när som helst tacka nej till marknadsföring genom att klicka ”unsubscribe” i mejlet du får.
9.3 Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla produkter som du har lagt i kundvagnen. Om du inte vill återskapa kundvagnen behöver du inte vidta några åtgärder. Pris och tillgänglighet för produkterna är baserade på de priser och den tillgänglighet som gällde när du placerade produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss därför rätten att ändra priserna i samband med olika Erbjudanden och för slutförsäljning.
10. Kursvillkor
10.1 Om ingen avbokning skett senast tio arbetsdagar (10) innan kursdatum debiteras 100% av utbildningskostnaden. Hewall Safety förbehåller sig rätten att ställa in bokad utbildning på grund av sjukdom på instruktör. I händelse av inställd utbildning från Hewall Safety upphör anmälan att vara bindande och Hewall Safety erbjuder i detta fall ett nytt utbildningsdatum.
10.2 Kostnader för resor, boende och traktamenten tillkommer på kurser som ej genomförs i Hewall Safety lokaler, såvida inte annat avtalats skriftligen.
10.3 Om antal elever överstiger det bokade antalet har Hewall Safety rätt att korrigera antalet elever till bokat antal eller debitera full utbildningskostnad för varje överskjutande elev.
11. Oavhämtad försändelse
11.1 Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.
12. Ångerrätt
12.1 Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
12.2 Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.
12.3 Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.
12.4 Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt. Återbetalning vid nyttjad ångerrätt kommer ske på samma sätt som vid den ursprungliga betalningen.
12.5 Tjänster: Om du beställt en tjänst, börjar ångerfristen löpa den dag, vi bekräftade din beställning. Om du samtyckt till att en tjänst börjar utföras och denna har slutförts, kan du inte ångra dig, om du dessförinnan gått med på att avstå från ångerrätten. Du har heller inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, och tjänsten på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits eller du har registrerat licensen.
Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.
13. Reklamation och retur
13.1 Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.
13.2 Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.
13.3 Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
13.4 Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.
13.5 Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.
14. Tryckfel m.m.
14.1 Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
15. Force Majeure
15.1 Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
16. Tvist
16.1 Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer.
16.2 Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol i Stockholm.
Senast uppdaterad:
2024-10-28